Nieuws Media 2016 // Publicatiemateriaal inpakavond// Kerstpakkettenactie Zwolle

Publicatiemateriaal

De video is gemaakt door Jan van den Engel van Styrinth.

Wilt u bij publicatie van de foto's de naam van Peter van der Lingen Fotografie vermelden?

De tekst is geschreven door Doriet Begemann van Bsharp Media. Deze tekst mag u zonder bronvermelding overnemen.

47.600 producten ingezameld voor Kerstpakkettenactie Zwolle

2.075 kerstpakketten ingepakt voor sociale minima

De inpakavond van de Kerstpakkettenactie Zwolle heeft iets weg van een flashmob. Ruim 200 blauwvingers hebben elkaar voor deze ene keer opgezocht. Ze hebben zich verzameld in de loods van de Voedselbank aan de Westerlaan. Het zijn allemaal vrijwilligers die op deze avond ‐ woensdag 21 december ‐ de handen uit de mouwen steken. De meesten kennen elkaar niet. Ze zijn hier omdat ze gehoor hebben gegeven aan de oproep om mee te helpen. De focus ligt op 1 activiteit: 47.600 producten omtoveren naar kerstpakketten.

Synergie

Eigenlijk komt er geen toverkunst aan te pas als het gaat om inpakken. De vrijwilligers moeten echt zelf met de handen wapperen. En flink ook. Maar wat er wel magisch uitziet, is de synergie tussen al die vrijwilligers die voor de eerste keer met elkaar samenwerken. En met veel improvisatiekracht en het nodige geduld loopt dat gesmeerd!

Die synergie was het afgelopen weekeinde ook duidelijk te zien. Toen hebben 500 Zwolse vrijwilligers bij alle Jumbo supermarkten gestaan en de Albert Heijns in Zuid. Ze hebben het winkelend publiek gevraagd om producten voor sociale minima. En het winkelend publiek was gul. Zij hebben in totaal 37.363 producten gegeven.

Ook heeft de Kerstpakkettenactie Zwolle voor 12.500 euro aan giften ontvangen. Hiervan zijn aanvullende inkopen gedaan zoals bijvoorbeeld wasmiddel. De teller kwam uiteindelijk op maar liefst 47.600 producten.

Jan de Beer, 1 van de coördinatoren van de actie, vertelt: "Er zijn zelfs 250 bananendozen vol met voedsel overgebleven. Dat is gegeven aan de Voedselbank voor al de dagen na Kerst"

1 kerstpakket in 4,42 seconden

Hoe is het de organisatie eigenlijk gelukt om al die pakketten op tijd klaar te krijgen? De Beer: "Tijdens de voorbereidingen van de inpakavond waren er al 470 dozen ingepakt. Alles is toen goed klaargezet voor de grote inpakavond. We moesten dus nog 1.605 kerstpakketten in 3 uur tijd klaarmaken.

Een rekensom leert dat er dus elke 6,6 seconden een pakket klaar moest zijn. Ja, dat is best snel. Ha, de lengte van ons inpakparcours is 75 meter, alleen hardloper Usain Bolt is sneller. Maar die hoeft niet ondertussen een kerstpakket te maken".

Maar het werktempo van de vrijwilligers lag onvermoeibaar hoog. Zij hebben het zelfs gepresteerd om in 2 uur tijd alles in te pakken. Dus elke 4,42 seconden is er een kerstpakket helemaal klaar van de band gerold. Maatschappelijke organisaties, 25 in totaal, hebben tijdens de inpakavond alle kerstpakketten opgehaald. Deze gaan onder anderen naar de Voedselbank en daklozenopvang De Herberg.

Inhoud kerstpakket

Wat zat er eigenlijk precies in het kerstpakket? De Beer: "Elk pakket is minimaal gevuld met 18 producten. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld wasmiddel, koffie, soep, pasta, rijst, conserven, snoep en broodbeleg.

Daarnaast hebben we er extra's in opgenomen: een aanbiedingsbrief, een informatiefolder van KerstinZwolle, een muziek‐cd 'Waarom Kerst', een tegoedbon van de Gift City en de 'Hoopspecial' van Hour of Power. Tenslotte is er in 1.000 pakketten een boek gegaan ter waarde van 16,50 euro van 'Zwolle kleur Oranje'.

Verbinding en duurzaamheid

Het doel van de Kerstpakkettenactie Zwolle is ook verbinding scheppen. Dit vanuit de overtuiging dat we samen iets kunnen doen tegen armoede in onze stad. Zo heeft de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen enorm meegeholpen.

Allereerst hebben ze een grote hoeveelheid producten gedoneerd. Daarnaast zorgden ze voor hulptroepen in de vorm van enthousiaste jongeren. Die hebben flink met de handen gewapperd en meegeholpen met boodschappen sorteren.

Duurzaamheid staat bij de actie hoog in het vaandel. Het afgelopen half jaar zijn er maar liefst 1.000 bananendozen verzameld. Die waren nodig voor het vervoer van de producten vanuit de supermarkten naar de Voedselbank.

De bananendozen krijgen een derde leven als verhuisdozen voor tweedehands kleding die richting Oost‐Europa gaat. Daar worden alle bananendozen versnipperd tot aankmaakpapier voor de kachel. De Beer: "Onze Zwolse actie geeft dus tot in Oost‐Europa warmte!"

Onvergetelijk

De Beer: "Voor ons was de actie 2016 onvergetelijk. In de 10 jaar dat de actie loopt, hebben we nog niet meegemaakt wat nu is gebeurd.

Gemiddeld geeft elk Zwols huishouden een product voor de actie. Supermarkten waren uitverkocht en mensen reageren zo ontzettend blij. Het is ons kerstcadeau dat we zo liefde mogen doorgeven en heel de stad op deze manier het feest van Kerst viert.

Voor alle vrijwilligers die dat mee mogelijk hebben gemaakt: uw bijdrage betekent heel veel voor onze stadsgenoten die het minder hebben en maakt Zwolle een stad om trots op te zijn. Dank u wel daarvoor!"